16-31 lipca 2020

Czyli jak wprowadzenie kilku prostych zasad może znacząco wpłynąć na zdrowie, kondycję i samopoczucie

Piramida zdrowego żywienia

Piramida zdrowego żywienia zawierająca pięć podstawowych grup żywności opiera się na wytycznych dietetycznych mających pomagać prowadzić zrównoważoną dietę i ułatwić podejmowanie świadomych decyzji dotyczących diety.

Organizowanie posiłków

Pierwszym krokiem do świadomego odżywiania się jest stworzenie zdrowego i praktycznego planu. Nie musi on być rygorystyczny, ale określenie pewnych ram i trzymanie się nich ułatwia wyrobienie zdrowych nawyków. Warto zaplanować listę zdrowych, zbilansowanych posiłków, które będziesz przygotowywać, a także listę produktów do kupienia. Próba przygotowania posiłku bez planu może skutkować zbyt dużymi zakupami. Dobrze też nie robić zakupów w pośpiechu i będąc głodnym – to także może wpłynąć na kiepskie decyzje podczas wyboru.

Zdrowe odżywianie się

Nie ma jednoznacznej, dobrej dla wszystkich odpowiedzi na pytanie, kiedy należy spożywać posiłki w ciągu dnia. Najlepszy czas na zjedzenie śniadania, obiadu i kolacji powinien wynikać z umiejętności racjonalnego planowania. Bardzo dobre dla naszego organizmu jest regularne jedzenie – o zbliżonych porach i w regularnych odstępach. Istnieje też kilka wskazówek, o których należy pamiętać przy planowaniu zdrowego żywienia.
• Spróbuj zjeść śniadanie w ciągu dwóch godzin od wstania. Poprawia to metabolizm i pomaga ustabilizować poziom cukru we krwi w ciągu dnia.
• Zjedz lunch/obiad wcześniej niż później. Pomoże to w utracie wagi, ponieważ na ogół spalasz więcej kalorii w ciągu dnia niż wieczorem.
• Najlepiej jeść kolację przed godziną 20 – sprawi to, że będziesz lepiej spać i łatwiej utrzymasz prawidłową wagę.
• Jedz regularnie pięć posiłków.
• Pamiętaj o częstym piciu wody.
• Jedz produkty zbożowe, zwłaszcza pełnoziarniste.
• Wybieraj tłuszcze roślinne zamiast zwierzęcych.
• Ogranicz, a najlepiej – nie spożywaj słodkich napojów oraz słodyczy.
• Wyklucz z jadłospisu produkty mocno przetworzone i typu fast food.

Garść innych zdrowych porad:

Zielone soki. Zielone koktajle i soki są bardzo proste, szybkie i pyszne. Ponadto to prosty sposób na codzienną porcję warzyw – zielone liściaste warzywa zblendowane z owocami i wodą lub mlekiem są przekąską idealną, a z dodatkiem banana i nasion – sycą na długo.
Orzechy. Orzechy są pełne białka i niezbędnych zdrowych tłuszczów. Do tego są pyszne i wszechstronne – można je włączyć do prawie każdego posiłku. W ciągu dnia wielu dietetyków zaleca spożywanie ich między posiłkami.
Pełne ziarna. Owies, komosa ryżowa, brązowy ryż… Dietetycy polecają nieprzetworzone produkty pełnoziarniste o niskim indeksie glikemicznym, które zapewniają uczucie sytości na dłużej i są pełne składników odżywczych. Produkty pełnoziarniste mają długą listę korzyści zdrowotnych – od zmniejszenia ryzyka niektórych chorób, takich jak cukrzyca i choroba niedokrwienna serca, do poprawy układu trawiennego.
Warzywa liściaste. Jeśli masz już dość zwykłej sałaty, wypróbuj inną odmianę zieleniny o zupełnie nowym smaku. Jarmuż na przykład nadaje się do sałatek, upieczenia lekkich chipsów lub do smażenia z czosnkiem. Możesz także na przykład skarmelizować brukselkę albo łączyć sałaty z owocami, orzechami, słonym serem czy słodkim chutneyem.
Jogurt grecki. Jogurt grecki zawiera więcej białka niż zwykły jogurt (bez dodatku cukru), a jego dodanie do codziennej diety będzie miało pozytywny wpływ na układ trawienny. Można do niego dodać cytrynę i czosnek, szczyptę soli i pieprzu i w ten sposób zrobić zdrowszy sos niż na bazie śmietany.
Kiszonki. Ważnym elementem dobrej diety są także kiszone warzywa – prawdziwa bomba witamin i mikroelementów. Nie muszą być to tylko kiszona kapusta czy ogórki, kisić można także czosnek i cytryny – możliwości jest ogromnie wiele.
Podstawą zdrowego życia jest także codzienna aktywność fizyczna (nawet zwykły spacer jest już zbawienny), wysypianie się i regularna kontrola masy ciała.



NWFOŚiGW w Katowicach

Rozstrzygnięcie konkursu „Zielona Pracownia”

58 Zielonych Pracowni powstanie w placówkach oświatowych województwa śląskiego dzięki dotacji Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Katowicach. To efekt rozstrzygniętego konkursu Zielona Pracownia’ 2020, na który wpłynęły 104 wnioski. Łączna suma dofinansowania na budowę wszystkich pracowni wynosi ponad 1,7 mln złotych.

– Pomysł, wykorzystanie przestrzeni, funkcjonalność, estetyka, kreatywność, innowacyjność rozwiązań, różnorodność pomocy dydaktycznych, wyposażenia i sprzętu – to główne elementy, które ocenialiśmy przy wyborze Zielonych Pracowni – wyjaśnia Tomasz Bednarek, prezes WFOŚiGW w Katowicach. Celem konkursu jest utworzenie szkolnej pracowni na potrzeby nauk przyrodniczych, biologicznych, ekologicznych, geograficznych, geologicznych i chemiczno-fizycznych. Mogły w nim wziąć udział placówki oświatowe z terenu województwa śląskiego, w tym te nagrodzone we wcześniejszym konkursie Zielona Pracownia_Projekt’2020. Nadesłano 104 zgłoszenia, spośród których wyłoniono 58 najlepszych. Na stworzenie ciekawego i ekologicznego miejsca nauki w placówce oświatowej można było uzyskać do 30 tys. złotych dotacji.
Podsumowując sześć edycji konkursów – Zielona Pracownia_Projekt oraz Zielona Pracownia – Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Katowicach przeznaczył ponad 10,2 mln złotych na utworzenie 308 pracowni w województwie śląskim.



NWFOŚiGW w Katowicach

Fundusze na termomodernizację

Tylko do 29 lipca br. gminy, spółdzielnie i wspólnoty mieszkaniowe mogą składać wnioski w konkursie o dofinansowanie kompleksowej termomodernizacji wielorodzinnych budynków mieszkaniowych w województwie śląskim. Na ten cel WFOŚiGW w Katowicach przeznaczy 50 mln złotych. Środki pochodzą z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014–2020 w ramach poddziałania 1.7.1.

– To już druga edycja konkursu, w którym o dofinansowanie na termomodernizację budynków wielorodzinnych mogą starać się również samorządy. Dla nich to jest ogromne wsparcie, bo wiele gmin nie byłoby w stanie udźwignąć finansowo kompleksowej modernizacji starych budynków. Nic dziwnego, że zainteresowanie jest spore, nie wykluczamy więc podwyższenia ogólnej puli dofinansowania – wyjaśnia Tomasz Bednarek, prezes WFOŚiGW w Katowicach.
W tej edycji konkursu WFOŚiGW w Katowicach przeznaczy na dofinansowanie 50 mln złotych. Maksymalna wysokość dofinansowania na kompleksową termomodernizację wielorodzinnych budynków mieszkaniowych może wynieść 85 proc. kosztów kwalifikowanych. Termin składania wniosków upływa 29 lipca 2020 roku o godz. 15.30. Rozstrzygnięcie konkursu zaplanowano na luty 2021 roku. W poprzedniej edycji dotacje uzyskało 71 projektów zgłoszonych przez 51 gmin województwa śląskiego, spółdzielnie i wspólnoty mieszkaniowe.