1-15 czerwca 2019 roku

Systemy rowerów miejskich

Tego się nie zapomina

Jeszcze w 2011 roku profesjonalny system rowerów miejskich dostępny był wyłącznie we Wrocławiu. Pod koniec 2014 roku rozwiązanie to działało w Warszawie, Lublinie, Wrocławiu, Białymstoku i Poznaniu. Obecnie nie sposób zliczyć, w ilu miastach mieszkańcy mogą poruszać się na publicznym rowerze ? systemy do ich wypożyczania zainstalowane są we wszystkich miastach wojewódzkich, w kilkudziesięciu powiatowych i wciąż otwierane są nowe. Wypożyczalnia rowerów działa nawet w popularnym uzdrowisku Duszniki-Zdrój. Na początku kwietnia w Katowicach ruszył kolejny sezon systemu City by Bike. Rowerzyści będą mieli w tym roku do dyspozycji 54 stacje i 452 rowerów miejskich ? o kilkadziesiąt więcej niż w ubiegłym.

W holenderskich miastach 50 proc. ruchu drogowego odbywa się na rowerach, w Kopenhadze co trzeci uczestnik ruchu to rowerzysta, a w Berlinie ? co dziesiąty. Trochę nam jeszcze brakuje do tych wyników, ale od kilku lat stopniowo nadrabiamy dystans do zachodnich społeczeństw. Przykładowo we Wrocławiu jest 150 kilometrów ścieżek rowerowych ? o 50 kilometrów więcej niż w Berlinie. Jednak do przesiadki z samochodów czy komunikacji miejskiej na rowery ludzi nie zachęci sama infrastruktura, tylko świadomość płynących z tego korzyści i łatwy dostęp do jednośladów.

Na siodełku z grubszym portfelem 

Większość ludzi podejmuje decyzje o jakiejkolwiek zmianie zgodnie z własnym interesem ekonomicznym. Innymi słowy ? nieważne są inne względy, ważne to, czy się to im opłaca. Poruszanie się rowerem w mieście pomyślnie przechodzi ten test. Rower wypożyczany z systemu miejskiego jest tańszym środkiem niż samochód czy to pod względem opłat, czy serwisu (w przypadku wypożyczalni rowerzyści nie płacą nic). Jest to też rozwiązanie wydajniejsze dla lokalnej gospodarki ? Światowa Organizacja Zdrowia szacuje, że jazda na rowerze wpływa na poprawę wydajności pracowników. Oszczędza się też w ten sposób miejsca parkingowe dla osób, które nie mogą zrezygnować z samochodów ? przyjmuje się, że na jednym miejscu parkingowym dla auta można przechowywać około 10 rowerów. Ponadto umiarkowane ostatnio zimy umożliwiają podróże rowerem przez prawie cały rok.

Biegiem po zdrowie 

Od kilku dobrych lat bieganie jest najpopularniejszym sportem Polaków. Do jego uprawiania nie potrzebujemy wiele więcej akcesoriów niż do chodzenia ? wystarczą dresy i wygodne, dopasowane buty. Zanim zaczniemy biegać, warto skonsultować się z lekarzem, szczególnie jeśli chorujemy. Powinniśmy zaczynać od niewielkich dystansów i pamiętać o rozgrzewce przed bieganiem i rozciąganiu po jego ukończeniu. Najlepiej biegać po śniadaniu i w godzinach przedpołudniowych. Ta forma aktywności ma szereg zalet, począwszy od kształtowania mięśni całego ciała. W biegu najintensywniej pracują dolne partie mięśni, ale aktywne są także mięśnie brzucha, pleców i ramion. Dzięki niemu sprawniej funkcjonują stawy oraz poprawia się nasza koordynacja.
Systematyczne bieganie wzmacnia serce i płuca, co usprawnia dopływ krwi do całego ciała i obniża ryzyko wielu chorób. Codziennie przebiegnięte kilka kilometrów to znakomity sposób na obniżenie ciśnienia. Sport ten można też polecić dbającym o linię ? biegając, spalimy więcej kalorii niż na spacerze, a ich ilość zależy od intensywności biegu. Powinna ona zależeć od upodobań biegacza i jego kondycji. Na bieganiu zyskuje też mózg, który zostaje dobrze dotleniony, dzięki czemu sprawniej pracuje i łatwiej mu się skoncentrować.

Siłownia na kółkach

O zdrowotnych korzyściach z jazdy na rowerze powiedziano już chyba wszystko. Godzinna przejażdżka to od 300 do 600 spalonych kcal. Systematyczne korzystanie z tego środka lokomocji sprzyja poprawie kondycji fizycznej. Przemieszczanie się rowerem poprawia wytrzymałość, moc i szybkość mięśni kończyn dolnych, pośladków, wymusza także napięcie mięśni pleców, przedramion czy brzucha, którego mięśnie mają wpływ na stabilizację ciała rowerzysty. Pomaga obniżyć zarówno ciśnienie krwi, jak i tętno spoczynkowe. U osób pracujących za biurkiem regularne dojeżdżanie rowerem pozwala zażyć minimalną ilość ruchu, przyczynia się do lepszego dotlenienia organizmu, wzmacnia odporność i poprawia nastrój. Wpływa również dobrze na profilaktykę chorób układu krążenia, obniża ryzyko zachorowania na miażdżycę, zawały i udary. Jazda rowerem jest zalecaną formą aktywności dla osób z nadwagą czy chorobami zwyrodnieniowymi stawów ? podczas niej organizm czerpie energię bezpośrednio z tkanki tłuszczowej, spalając ją.
Tempo naszej jazdy nie musi być intensywne, optymalne jest spokojne i równe ? po prostej drodze ok. 15 kilometrów na godzinę. Powinniśmy zaczynać od krótkich tras, a potem stopniowo zwiększać dystans. Dzięki stopniowemu przyzwyczajaniu mięśni do pracy unikniemy zakwasów. Nie można zapomnieć o uzupełnianiu płynów w trakcie jazdy. Wystarczy, że w bidonie pod ramą będziemy mieli wodę albo napój izotoniczny.

Rowerowy ekoślad

Intensywny ruch samochodowy wydatnie przyczynia się do degradacji środowiska. Niesie ze sobą zanieczyszczenia powietrza, hałas i korki. Rower z kolei nie potrzebuje benzyny, a jego siłą napędową są mięśnie łydek i ud, które wykorzystują energię odnawialną z pożywienia. Najnowsze badania mówią, że po uwzględnieniu produkcji oraz eksploatacji różnych środków transportu w przeliczeniu na osobę jazda na rowerze generuje dziesięciokrotnie mniejszą emisję dwutlenku węgla niż jazda samochodem i pięciokrotnie mniejszą niż jazda autobusem.
Rower, oprócz dźwięku dzwonka, nie generuje również hałasu, który jest plagą polskich miast. Nawet nocą trudno w nich o ciszę, do uszu bez przerwy dochodzą odgłosy silników, klaksonów i hamowania z piskiem opon. Długotrwała ekspozycja na hałas może prowadzić do gorszego samopoczucia, migreny, osłabienia odporności oraz obniżenia nastroju. Rowerzyści nie muszą jeździć wyłącznie po ścieżkach rowerowych, które biegną głównie obok głośnych ulic, ale mogą też poruszać się po parkach, laskach i mniej uczęszczanych alejkach.

City by Bike w Katowicach

Największy system rowerów miejskich na Śląsku działa od 2015 roku. Tyko w ubiegłym sezonie katowickie rowery zostały wypożyczone ponad 200 tys. razy, a system wypożyczalni miejskich działał aż do grudnia. W celu wypożyczenia roweru wystarczy zarejestrować w systemie konto i telefon komórkowy. Po rejestracji na stronie www.citybybike.pl trzeba wpłacić minimum 10 złotych w ramach opłaty inicjalnej. Od tej pory można korzystać z rowerów miejskich 24 godziny na dobę przez siedem dni w tygodniu. Jest to banalnie proste ? na terminalu stacji naciskamy ?Wypożycz?, podajemy numer telefonu komórkowego i PIN oraz postępujemy zgodnie z instrukcjami na ekranie. Wybrany przez nas rower zostanie zwolniony automatycznie. Po zakończonej przejażdżce nie musimy nawet podchodzić do terminala ? wystarczy, że wprowadzimy rower do elektrozamka. Prawidłowy zwrot zostanie potwierdzony sygnałem dźwiękowym. Przejażdżki nieprzekraczające kilkunastu lub nawet kilkudziesięciu minut są bezpłatne.
W tym roku operator zdecydował się na rozwój systemu w trakcie sezonu. Pierwsza rozbudowa odbędzie się w czerwcu ?
o 12 stacji realizowanych w ramach budżetu obywatelskiego, a druga w lipcu ? o dziewięć dodatkowych stacji realizowanych z inicjatywy prezydenta. Docelowo użytkownicy mają mieć dostęp do ponad 600 miejskich rowerów, w tym 20 rowerów cargo, służących do przewozu załadunku do 100 kilogramów, do których zmieszczą się też małe dzieci.

Rower metropolitalny

W tym roku City by Bike przekroczy granice Katowic. Dzięki współpracy miast i Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii sieć rowerowa spina teraz prawie całą metropolię. Od kwietnia wprowadzono zmiany w regulaminie, dzięki którym wypożyczone w Katowicach standardowe rowery można zwracać w Chorzowie, Sosnowcu, Tychach i odwrotnie ? na rowerach z tych miast przejechać do Katowic. Zmiana nie obejmuje rowerów familijnych typu cargo czy wyposażonych w fotelik do przewożenia dzieci. Udogodnienie dotyczy ponad 900 rowerów standardowych, które można wypożyczyć w chorzowskim systemie KajTeroz, katowickim City By Bike, Sosnowieckim Rowerze Miejskim i Tyskim Rowerze. Celem śląskich samorządów jest stworzenie największego w Europie systemu wypożyczalni rowerów miejskich, które połączą całą metropolię.

?


WFOŚiGW w Katowicach

Fundusze dla straży pożarnej

Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Katowicach ogłosił nabór wniosków na zakup sprzętu ratowniczego dla jednostek służb ratowniczych z terenu województwa śląskiego w ramach ogólnopolskiego programu finansowania służb ratowniczych na rok 2019.   

Beneficjentami środków mogą być podmioty (z wykluczeniem państwowych jednostek budżetowych), które znajdują się na liście zaakceptowanej przez Ministra Środowiska w ramach porozumienia Ministrów Spraw Wewnętrznych oraz Środowiska w sprawie współdziałania w zakresie zwalczania zagrożeń dla środowiska i zostały poinformowane o możliwości składania wniosków przez WFOŚiGW w Katowicach.
Formą wsparcia z programu finansowania służb ratowniczych na zakup sprzętu ratowniczego jest dotacja w wysokości do 50 proc. kosztów kwalifikowanych przedsięwzięcia. Kwota alokacji do dofinansowania w formie dotacji wynosi 9,749 mln złotych, z czego Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej przeznacza 7,349 złotych, a Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Katowicach ? 2,4 mln złotych. Dopuszcza się możliwość zwiększania puli środków.

?