Dostosuj preferencje dotyczące zgody

Używamy plików cookie, aby pomóc użytkownikom w sprawnej nawigacji i wykonywaniu określonych funkcji. Szczegółowe informacje na temat wszystkich plików cookie odpowiadających poszczególnym kategoriom zgody znajdują się poniżej.

Pliki cookie sklasyfikowane jako „niezbędne” są przechowywane w przeglądarce użytkownika, ponieważ są niezbędne do włączenia podstawowych funkcji witryny.... 

Zawsze aktywne

Niezbędne pliki cookie mają kluczowe znaczenie dla podstawowych funkcji witryny i witryna nie będzie działać w zamierzony sposób bez nich.Te pliki cookie nie przechowują żadnych danych umożliwiających identyfikację osoby.

Funkcjonalne pliki cookie pomagają wykonywać pewne funkcje, takie jak udostępnianie zawartości witryny na platformach mediów społecznościowych, zbieranie informacji zwrotnych i inne funkcje stron trzecich.

Analityczne pliki cookie służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcję z witryną. Te pliki cookie pomagają dostarczać informacje o metrykach liczby odwiedzających, współczynniku odrzuceń, źródle ruchu itp.

Wydajnościowe pliki cookie służą do zrozumienia i analizy kluczowych wskaźników wydajności witryny, co pomaga zapewnić lepsze wrażenia użytkownika dla odwiedzających.

Reklamowe pliki cookie służą do dostarczania użytkownikom spersonalizowanych reklam w oparciu o strony, które odwiedzili wcześniej, oraz do analizowania skuteczności kampanii reklamowej.

JSW SA w piątek 11.04.25r. wystąpiła z wnioskiem o zwrot składki solidarnościowej w wysokości 1,6 mld zł zapłaconej w 2023 r. i dopłaconej w 2024 r. Jest to efekt przeprowadzonej wnikliwej analizy przepisów, które nałożyły na Spółkę obowiązek odprowadzenia tej daniny.

W wyniku analizy Spółka zidentyfikowała istotne argumenty przemawiające za faktem, iż przepisy na podstawie, których zapłacono tzw. składkę solidarnościową naruszały przepisy Konstytucji Rzeczpospolitej Polskiej, Europejskiej Konwencji Praw Człowieka i Podstawowych Wolności oraz Karty Praw Podstawowych Unii Europejskiej na wielu płaszczyznach, w szczególności w zakresie zakazu wprowadzania przepisów o charakterze retroaktywnym, prawa własności, zasady powszechności, równości i sprawiedliwości opodatkowania oraz zasady równości wobec prawa.

Środki realizujące obowiązek zapłaty składki zostały wprowadzone niemal rok po przyjęciu Rozporządzenia Rady UE i niemal 9 miesięcy po upływie terminu daty krańcowej ustawy nowelizującej, co spotęgowało efekt retroaktywności tej regulacji. Polski ustawodawca nie uwzględnił kryterium minimum 75% przychodów z wydobycia/sprzedaży węgla kamiennego jako przesłanki kwalifikacji podmiotu zobowiązanego do wpłaty składki solidarnościowej.

Niezależnie od powyższego w opinii JSW SA, polskie przepisy określiły krąg podmiotów obciążonych składką szerzej, niż krąg podmiotów zobowiązanych do uiszczenia tymczasowej składki solidarnościowej na gruncie Rozporządzenia Rady UE. Spółka nie wytwarza w istotnym zakresie produktów w łańcuchu energii, a tym samym nie była beneficjentem sytuacji na rynku energii. Spółka poniosła istotne ujemne skutki tej sytuacji i związanego z tym wzrostu kosztów, ponieważ zużywa znaczne ilości energii elektrycznej.

Spółka była jedynym podmiotem w Polsce zobowiązanym do zapłaty składki solidarnościowej, której naliczenie i zapłata skutkowało podwójnym obciążeniem dochodu Spółki za 2022 rok – najpierw 19% podatkiem CIT , a dodatkowo 25% składką solidarnościową. Zapłata składki solidarnościowej znacząco zwiększyła obciążenia publicznoprawne dochodu JSW SA za 2022 rok.