Dostosuj preferencje dotyczące zgody

Używamy plików cookie, aby pomóc użytkownikom w sprawnej nawigacji i wykonywaniu określonych funkcji. Szczegółowe informacje na temat wszystkich plików cookie odpowiadających poszczególnym kategoriom zgody znajdują się poniżej.

Pliki cookie sklasyfikowane jako „niezbędne” są przechowywane w przeglądarce użytkownika, ponieważ są niezbędne do włączenia podstawowych funkcji witryny.... 

Zawsze aktywne

Niezbędne pliki cookie mają kluczowe znaczenie dla podstawowych funkcji witryny i witryna nie będzie działać w zamierzony sposób bez nich.Te pliki cookie nie przechowują żadnych danych umożliwiających identyfikację osoby.

Funkcjonalne pliki cookie pomagają wykonywać pewne funkcje, takie jak udostępnianie zawartości witryny na platformach mediów społecznościowych, zbieranie informacji zwrotnych i inne funkcje stron trzecich.

Analityczne pliki cookie służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcję z witryną. Te pliki cookie pomagają dostarczać informacje o metrykach liczby odwiedzających, współczynniku odrzuceń, źródle ruchu itp.

Wydajnościowe pliki cookie służą do zrozumienia i analizy kluczowych wskaźników wydajności witryny, co pomaga zapewnić lepsze wrażenia użytkownika dla odwiedzających.

Reklamowe pliki cookie służą do dostarczania użytkownikom spersonalizowanych reklam w oparciu o strony, które odwiedzili wcześniej, oraz do analizowania skuteczności kampanii reklamowej.

Po latach sporów związanych z nadpłatami z tytułu opodatkowania budowli zlokalizowanych w podziemnych wyrobiskach górniczych Spółka Restrukturyzacji Kopalń SA podpisuje ugody z gminami, które w przeszłości egzekwowały ten podatek od spółek górniczych.

Zmieniające się orzecznictwo dotyczące definicji samych budowli, trudności w wycenie wartości budowli zlokalizowanych w podziemnych wyrobiskach górniczych powodowało przedłużanie się postępowań podatkowych i sądowo – administracyjnych. Dla obu stron były to działania czasochłonne i kosztowne.
Po wyroku Trybunału Konstytucyjnego z 2011 roku w orzecznictwie umocowywał się pogląd, iż podatek od nieruchomości jest gminom należny. Dlatego aktualnie Spóła deklaruje do opodatkowania sporne budowle.
Nikt nie spodziewał się jednak, że w toku prowadzonych postępowań na skutek Uchwały 7 sędziów NSA z dnia 28.02.2018 r. sądy administracyjne całkowicie zmienią interpretację obowiązujących przepisów. Dotyczyło to przerywania biegu pięcioletniego okresu przedawnienia i wywołało odmienne od poprzednich skutki prawne z mocą wsteczną.
W zasadzie z dnia na dzień przed gminami górniczymi stanął obowiązek zwrotu podatku zapłaconego przez Kampanię Węglową SA, której obiekty przejęła SRK, podatku, wraz z rosnącym oprocentowaniem. Jednorazowa spłata tak dużych kwot oznaczałaby dla części z nich całkowitą zapaść finansową i brak możliwości realizowania jakichkolwiek zadań.
Mając na względzie okoliczności powstania nadpłat, przedstawiciele zarządu Spółki Restrukturyzacji Kopalń S.A. zaproponowali gminom prowadzenie negocjacji dla opracowania warunków, które z jednej strony zabezpieczą roszczenia finansowe SRK, a z drugiej ustabilizują sytuację finansową miast i gmin, umożliwiając im na racjonalne prognozowanie przyszłych budżetów.
Podstawą jest przeanalizowanie aktualnych możliwości finansowych gmin z uwzględnieniem konieczności zachowania szczególnego rygoru przy planowaniu przyszłych budżetów. W trakcie dwustronnych uzgodnień powstaje harmonogram propozycji zaspokojenia roszczenia finansowego spółki.
Zarząd SRK SA jak i jej organy nadzorcze ze zrozumieniem podchodzą do argumentów przedstawianych przez przedstawicieli gmin. Dzięki konstruktywnym rozmowom udaje się stronom osiągnąć porozumienie co do kwot, naliczenia oprocentowania i szczegółowych zasad spłaty.
Zawarto już kilka takich ugód, przy czym – zgodnie z obowiązującym prawem, sama nadpłata podatku z odsetkami za zwłokę, wyegzekwowana od podatnika nie może podlegać jakimkolwiek negocjacjom. Ustalenia dotyczą ewentualnego rozłożenia na raty spłacania zobowiązań finansowych gmin wobec SRK oraz zasad naliczania oprocentowania w oparciu o obowiązujące przepisy. Dodatkową korzyścią dla gmin jest to, że zawarcie ugody zatrzymuje naliczanie dalszego oprocentowania.