Szyb Giszowiec zniknął ze śląskiego krajobrazu. Tym samym nie ma już charakterystycznej „Zielonej siódemki”, która witała i żegnała kierowców jadących Autostradą A4 w Katowicach. Demontaż wieży szybowej to jeden z etapów likwidacji Oddziału SRK – KWK „Wieczorek II”.
Pierwszy etap likwidacji był realizowany od 4 września do 14 października. Wówczas zasypano rurę szybową atestowanym kruszywem pohutniczym oraz gliną. W sumie wykorzystano ponad 30 tysięcy ton materiałów. Blisko 40-metrowa konstrukcja wieży szybowej, do budynku nadszybia została natomiast rozebrana w dwa dni – 23 i 24 października. Drugą fazę prac rozbiórkowych rozpoczęto 30 października. Obejmuje ona likwidację pozostałych obiektów budowlanych oraz wykonanie płyty zamykającej otwór szybowy.
Szyb Giszowiec pełnił funkcję wentylacyjno-materiałową. Głębiony był od sierpnia 1952 roku do września 1956 roku. W latach 1988-1993 został przebudowany. Jego głębokość wynosiła 570 m, a średnica 5,5 m. W ostatnim etapie funkcjonowania kopalni udostępniony poziom znajdował się na głębokości 550 m. Obudowę wykonano z muru ceglanego.
W związku z budową pompowni głębinowej w pobliskim szybie Roździeński (także należącym do Oddziału SRK – KWK Wieczorek II), szyb Giszowiec przestał pełnić funkcję wentylacyjną. W związku z tym podjęto decyzję o jego likwidacji w ramach prowadzonych prac likwidacyjnych na terenie całego zakładu.
31 grudnia 2023 roku Oddział SRK – KWK „Wieczorek II” zostanie oficjalnie zlikwidowany. Pozostałe tereny oraz obiekty od 1 stycznia 2024 roku trafią do Kopalń Węgla Kamiennego w Całkowitej Likwidacji, natomiast szyb Roździeński w roli Pompowni Głębinowej trafi do struktur Centralnego Zakładu Odwadniania Kopalń (CZOK), czyli Oddziałów Spółki Restrukturyzacji Kopalń.