Polska Grupa Górnicza S.A. uruchomiła czatbota, którego zadaniem jest wsparcie obsługi klientów oraz wewnętrznych procesów operacyjnych. Obecnie prowadzone są prace nad projektem, który wykorzystuje duże modele językowe i kontekstowe przeszukiwanie dokumentów, aby przyspieszyć i zoptymalizować proces wyszukiwania informacji w firmie.

W 2022 roku, po wprowadzeniu sankcji na rosyjski węgiel, Spółka mierzyła się z lawinowym wzrostem pytań od klientów. Postanowiono wtedy przetestować czatbota wykorzystującego IBM watsonx Assistant, a następnie we współpracy z firmę IBM rozbudować jego funkcje, umożliwiając klientom przeprowadzenie sekwencyjnej rozmowy, w celu uzyskania rzetelnych i konkretnych odpowiedzi na zadawane pytanie. Było to kluczowe rozwiązanie, zwłaszcza w kontekście wsparcia klientów i rozwiązywania najczęściej występujących problemów. W kolejnym etapie prac nas AI Zakład Informatyki i Telekomunikacji PGG przygotował aplikację do analizy treści dokumentów, działającą w oparciu o komponent, który podsumowuje informacje znalezione w poszczególnych dokumentach, wykorzystując do tego celu duże modele językowe. IBM Watson Discovery funkcjonuje jako baza wiedzy, gdzie przechowywane są dokumenty, oraz jako mechanizm przeszukujący. Z kolei IBM watsonx.ai wykorzystuje duże modele językowe LLM przetwarzające fragmenty dokumentów z IBM Watson Discovery i odpowiadające w taki sposób, jakbyśmy kontaktowali się ze specjalistą, który zapoznał się z materiałami źródłowymi i wypowiedział się swoimi słowami.

W najbliższych miesiącach planowane jest udostępnienie ww. aplikacji pracownikom wybranych działów firmy, zaczynając od wykorzystania platformy watsonx i możliwości AI do analizy dokumentacji ISO. Decyzja o wyborze IBM jako partnera projektu wynikała z elastyczności i jakości oferowanej technologii.

– Testowaliśmy różne rozwiązania dostępne na rynku, ale IBM watsonx Assistant okazał się najlepszym wyborem – zarówno pod względem renomy, jak i modelu licencyjnego, który umożliwia korzystanie z różnych opcji AI bez zwiększania kosztów – mówi Marcin Spisak, Dyrektor Zakładu Informatyki i Telekomunikacji. – Rozmawiamy o tym, jak szerzej wykorzystać watsonx Assistant do analityki dokumentów. Pierwszym etapem jest wsparcie procesów ISO, a jeżeli to się sprawdzi, kolejnym krokiem będzie wdrożenie tej technologii na przykład w dziale prawnym firmy – dodaje.

– Jesteśmy zadowoleni, że Polska Grupa Górnicza wybrała technologię IBM i doceniła kompletność i integralność zaproponowanego przez nas rozwiązania w zakresie elastyczności w doborze modeli, warstwy danych, jak również krytyczny aspekt nadzoru nad wykorzystywanymi modelami i ich regulacyjną zgodność. Firma PGG dokonała ciekawej ewolucji w wykorzystaniu AI – od klasycznego czatbota po nowoczesne wdrożenie bazujące na platformie watsonx i sztucznej inteligencji, jakim jest projekt aplikacji do inteligentnego przeszukiwania dokumentów. Wspólnie przeszliśmy drogę od prostego rozpoznawania intencji do zaawansowanego systemu, który samodzielnie dobiera odpowiedzi na podstawie analizy intencji i dokumentów. To wszystko doskonale obrazuje skuteczność i rozwój naszej technologii – komentuje Marcin Gajdziński, Dyrektor Generalny IBM Polska, Kraje Bałtyckie i Ukraina.

Odpowiadając na wyzwania związane z cyfryzacją i zrównoważonym rozwojem Polska Grupa Górnicza S.A. wykorzystuje możliwości sztucznej inteligencji nie tylko do wsparcia obsługi klienta, ale także do zwiększania efektywności procesów wewnętrznych, poprzez ich automatyzację.