Dostosuj preferencje dotyczące zgody

Używamy plików cookie, aby pomóc użytkownikom w sprawnej nawigacji i wykonywaniu określonych funkcji. Szczegółowe informacje na temat wszystkich plików cookie odpowiadających poszczególnym kategoriom zgody znajdują się poniżej.

Pliki cookie sklasyfikowane jako „niezbędne” są przechowywane w przeglądarce użytkownika, ponieważ są niezbędne do włączenia podstawowych funkcji witryny.... 

Zawsze aktywne

Niezbędne pliki cookie mają kluczowe znaczenie dla podstawowych funkcji witryny i witryna nie będzie działać w zamierzony sposób bez nich.Te pliki cookie nie przechowują żadnych danych umożliwiających identyfikację osoby.

Funkcjonalne pliki cookie pomagają wykonywać pewne funkcje, takie jak udostępnianie zawartości witryny na platformach mediów społecznościowych, zbieranie informacji zwrotnych i inne funkcje stron trzecich.

Analityczne pliki cookie służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcję z witryną. Te pliki cookie pomagają dostarczać informacje o metrykach liczby odwiedzających, współczynniku odrzuceń, źródle ruchu itp.

Wydajnościowe pliki cookie służą do zrozumienia i analizy kluczowych wskaźników wydajności witryny, co pomaga zapewnić lepsze wrażenia użytkownika dla odwiedzających.

Reklamowe pliki cookie służą do dostarczania użytkownikom spersonalizowanych reklam w oparciu o strony, które odwiedzili wcześniej, oraz do analizowania skuteczności kampanii reklamowej.

Polska Grupa Górnicza S.A. uruchomiła czatbota, którego zadaniem jest wsparcie obsługi klientów oraz wewnętrznych procesów operacyjnych. Obecnie prowadzone są prace nad projektem, który wykorzystuje duże modele językowe i kontekstowe przeszukiwanie dokumentów, aby przyspieszyć i zoptymalizować proces wyszukiwania informacji w firmie.

W 2022 roku, po wprowadzeniu sankcji na rosyjski węgiel, Spółka mierzyła się z lawinowym wzrostem pytań od klientów. Postanowiono wtedy przetestować czatbota wykorzystującego IBM watsonx Assistant, a następnie we współpracy z firmę IBM rozbudować jego funkcje, umożliwiając klientom przeprowadzenie sekwencyjnej rozmowy, w celu uzyskania rzetelnych i konkretnych odpowiedzi na zadawane pytanie. Było to kluczowe rozwiązanie, zwłaszcza w kontekście wsparcia klientów i rozwiązywania najczęściej występujących problemów. W kolejnym etapie prac nas AI Zakład Informatyki i Telekomunikacji PGG przygotował aplikację do analizy treści dokumentów, działającą w oparciu o komponent, który podsumowuje informacje znalezione w poszczególnych dokumentach, wykorzystując do tego celu duże modele językowe. IBM Watson Discovery funkcjonuje jako baza wiedzy, gdzie przechowywane są dokumenty, oraz jako mechanizm przeszukujący. Z kolei IBM watsonx.ai wykorzystuje duże modele językowe LLM przetwarzające fragmenty dokumentów z IBM Watson Discovery i odpowiadające w taki sposób, jakbyśmy kontaktowali się ze specjalistą, który zapoznał się z materiałami źródłowymi i wypowiedział się swoimi słowami.

W najbliższych miesiącach planowane jest udostępnienie ww. aplikacji pracownikom wybranych działów firmy, zaczynając od wykorzystania platformy watsonx i możliwości AI do analizy dokumentacji ISO. Decyzja o wyborze IBM jako partnera projektu wynikała z elastyczności i jakości oferowanej technologii.

– Testowaliśmy różne rozwiązania dostępne na rynku, ale IBM watsonx Assistant okazał się najlepszym wyborem – zarówno pod względem renomy, jak i modelu licencyjnego, który umożliwia korzystanie z różnych opcji AI bez zwiększania kosztów – mówi Marcin Spisak, Dyrektor Zakładu Informatyki i Telekomunikacji. – Rozmawiamy o tym, jak szerzej wykorzystać watsonx Assistant do analityki dokumentów. Pierwszym etapem jest wsparcie procesów ISO, a jeżeli to się sprawdzi, kolejnym krokiem będzie wdrożenie tej technologii na przykład w dziale prawnym firmy – dodaje.

– Jesteśmy zadowoleni, że Polska Grupa Górnicza wybrała technologię IBM i doceniła kompletność i integralność zaproponowanego przez nas rozwiązania w zakresie elastyczności w doborze modeli, warstwy danych, jak również krytyczny aspekt nadzoru nad wykorzystywanymi modelami i ich regulacyjną zgodność. Firma PGG dokonała ciekawej ewolucji w wykorzystaniu AI – od klasycznego czatbota po nowoczesne wdrożenie bazujące na platformie watsonx i sztucznej inteligencji, jakim jest projekt aplikacji do inteligentnego przeszukiwania dokumentów. Wspólnie przeszliśmy drogę od prostego rozpoznawania intencji do zaawansowanego systemu, który samodzielnie dobiera odpowiedzi na podstawie analizy intencji i dokumentów. To wszystko doskonale obrazuje skuteczność i rozwój naszej technologii – komentuje Marcin Gajdziński, Dyrektor Generalny IBM Polska, Kraje Bałtyckie i Ukraina.

Odpowiadając na wyzwania związane z cyfryzacją i zrównoważonym rozwojem Polska Grupa Górnicza S.A. wykorzystuje możliwości sztucznej inteligencji nie tylko do wsparcia obsługi klienta, ale także do zwiększania efektywności procesów wewnętrznych, poprzez ich automatyzację.