Dostosuj preferencje dotyczące zgody

Używamy plików cookie, aby pomóc użytkownikom w sprawnej nawigacji i wykonywaniu określonych funkcji. Szczegółowe informacje na temat wszystkich plików cookie odpowiadających poszczególnym kategoriom zgody znajdują się poniżej.

Pliki cookie sklasyfikowane jako „niezbędne” są przechowywane w przeglądarce użytkownika, ponieważ są niezbędne do włączenia podstawowych funkcji witryny.... 

Zawsze aktywne

Niezbędne pliki cookie mają kluczowe znaczenie dla podstawowych funkcji witryny i witryna nie będzie działać w zamierzony sposób bez nich.Te pliki cookie nie przechowują żadnych danych umożliwiających identyfikację osoby.

Funkcjonalne pliki cookie pomagają wykonywać pewne funkcje, takie jak udostępnianie zawartości witryny na platformach mediów społecznościowych, zbieranie informacji zwrotnych i inne funkcje stron trzecich.

Analityczne pliki cookie służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcję z witryną. Te pliki cookie pomagają dostarczać informacje o metrykach liczby odwiedzających, współczynniku odrzuceń, źródle ruchu itp.

Wydajnościowe pliki cookie służą do zrozumienia i analizy kluczowych wskaźników wydajności witryny, co pomaga zapewnić lepsze wrażenia użytkownika dla odwiedzających.

Reklamowe pliki cookie służą do dostarczania użytkownikom spersonalizowanych reklam w oparciu o strony, które odwiedzili wcześniej, oraz do analizowania skuteczności kampanii reklamowej.

25 lutego w siedzibie serwisu EURACTIV w Brukseli odbyła się debata na temat łańcuchów dostaw surowców krytycznych dla sektora hutniczego oraz branży motoryzacyjnej, w której udział wzięli przedstawiciele europejskich producentów stali (EUROFER), baterii (EUROBAT), grafitu (ECGA) oraz surowców krytycznych (CRM-A), których reprezentował Jarosław Kluczniok, zastępca prezesa zarządu JSW SA ds. rozwoju, pełniący rolę przewodniczącego stowarzyszenia CRM Alliance.

W swoich wystąpieniach paneliści podkreślali znaczenie stabilnych dostaw surowców dla łańcuchów wartości kluczowych sektorów europejskiego przemysłu. Europejskie hutnictwo znajduje się w krytycznym momencie, z jednej strony mierząc się z wyzwaniem jakim jest dekarbonizacja, a z drugiej próbując utrzymać produkcję pomimo wysokich cen energii, zmagając się jednocześnie z napływem tańszej i dużo bardziej emisyjnej produkcji z państw trzecich. W ciągu ostatnich lat UE utraciła 30 mln ton produkcji stali, która przeniosła się do krajów trzecich, gdzie nie obowiązują restrykcyjne przepisy środowiskowe. Prawie 90% baterii wykorzystywanych w UE pochodzi właśnie z krajów trzecich, z kolei najmniej emisyjne produkty wytwarzane w państwach członkowskich, są niekonkurencyjne, gdyż konsumenci nie chcą ponosić dodatkowych kosztów wynikających z czystej produkcji.

– Sytuacja geopolityczna związana z bezpieczeństwem na świecie oraz konkurencyjność europejskiej gospodarki jest ściśle powiązana z całym łańcuchem wartości wytwarzania stali oraz dostępem do surowców. Produkcja stali oraz jej komponentów w postaci węgla koksującego i koksu pochodzącego z lokalnych europejskich surowców krytycznych winno zostać rozpoznane przez instytucje Unii Europejskiej jako strategiczna rezerwa surowca dostępna i gwarantowana z zasobów lokalnych. Bez rozpoczęcia upraszczania unijnych przepisów oraz rewizji priorytetów w postaci m.in., ochrony ograniczonej bazy surowcowej dostępnej w Unii Europejskiej, nie uda się zwiększyć produkcji surowców niezbędnych do utrzymania kluczowych branż gospodarki. Musimy pamiętać, że uzależnienie od dostaw z państw trzecich jest obarczone coraz większym ryzykiem, co pokazują ograniczenia w eksporcie wprowadzane np. przez Chiny. Europejski przemysł musi być chroniony i potrzebuje wsparcia, aby odzyskać konkurencyjność, w tym celu Unia musi pilnie zaadresować problem globalnych nadwyżek mocy produkcyjnych – powiedział Jarosław Kluczniok, zastępca prezesa zarządu JSW ds. rozwoju.

Dyskusja jasno pokazała, że potrzebne są bardziej zdecydowane działania ze strony Komisji Europejskiej, aby utrzymać konkurencyjność i odporność europejskiego przemysłu stalowego i motoryzacyjnego oraz jego dostawców.